Головна » Файли » Мої файли

Дебати як форма інтерактивного вивчення англійської мови старшокласниками
[ Викачати з сервера (31.6 Kb) · Скачати дистанційно () ] 15.07.2016, 20:38

Ідея використання дебатів на уроці англійської мови приваблює багатьох учителів. Більшість із них розуміють, що дебати є не лише популярною формою позаурочної роботи із зацікавленими учнями, які мають достатньо високий рівень знань з англійської мови, а й невід’ємною складовою уроку англійської мови в групах із різним рівнем знань і здібностей.

Старший шкільний вік — це час пошуків, експериментів, досліджень. Загальні розумові здібності більшості старшокласників уже достатньо сформовані та продовжують удосконалюватися. Учні керуються свідомо поставленою метою, чіткими намірами та планами на майбутнє. Тому їхній інтерес до навчальної діяльності підвищується.

Старшокласники вміють керувати своїм сприйняттям, бачать деталі проблеми, можуть самостійно аналізувати, робити висновки, виділяти головне. Процес сприймання учнів залежить від їхніх інтересів, потреб, досвіду. Діти глибоко й осмислено запам’ятовують навчальний матеріал. Відтворення почутого чи прочитаного у старшому шкільному віці не є важким, оскільки учні вміють активізувати своє мислення та користуються раціональними прийомами запам’ятовування.

Характеристика пізнавальної діяльності старшокласників свідчить про їхню готовність аналізувати, проникати в суть явищ і подій, розкривати причини й наслідки, робити висновки. Уміння порівнювати, узагальнювати, аналізувати, рухлива емоційна сфера та стійка уява, розвинене абстрактне мислення сприяють ефективному формуванню та вдосконаленню необхідних для дебатування вмінь і навичок.

 Проведення дебатів на уроці займає багато часу, але разом із тим надає школярам чудову можливість удосконалити володіння мовою, розвинути навички спілкування. Учні навчаються досліджувати проблему й аналізувати її. Дебати на уроці справді захоплюють, надихають і розважають. Вони ефективно стимулюють спілкування учнів у класі, адже сама форма роботи передбачає висловлювання учнями ідей та обмін думками.

Перед проведенням дебатів необхідно ознайомити учнів із правилами гри, обов’язками гравців, структурою аргументу. Необхідно також опрацювати з учнями якості хорошого дебатера та вирази, необхідні для виголошення промов. Загальна тривалість гри становить близько 35 хвилин. Дебатуючи тему, учні команд мають по 2 хвилини на виголошення промов і перехресних запитань до опонентів. Обидві команди мають по 4 хвилини резервного часу для підготовки промов для виголошення й обмірковування запитань. Після дебатної гри бажано обговорити з учнями найцікавіші моменти гри, сильні та слабкі сторони промов суперників і запропонувати аргументи. Як домашнє завдання можна запропонувати школярам написати твір-роздум на обговорену тему. Працюючи над твором, діти повинні врахувати аргументи, які пролунали під час дебатування теми.

Надзвичайно ефективним є використання на уроці англійської мови політичних дебатів, націлених на практичне розв’язання проблеми.

Учасники гри дебатують тему, поділяючись на дві команди: стверджувальну й заперечувальну.

Гравці стверджувальної команди повинні:

  • вказати на важливість проблеми й довести у своїх промовах її існування;
  • пояснити причини виникнення проблеми та вказати на організації, які б могли її розв’язати;
  • запропонувати детальний план розв’язання проблеми та вказати на його переваги.

Гравці команди заперечення мають відхилити план опонентів, довівши, що:

  • проблеми не існує або вона не є важливою;
  • запропонований план розв’язання проблеми є неефективним;
  • запропонувати ефективніший спосіб розв’язання проблеми.

Регулярна практика на уроці допомагає учням набути й удосконалити необхідні навички дебатування.

Щоб усі учні групи ефективно працювали на уроці, пропоную розподілити посильні для кожного школяра ролі:

  • розділити учнів на команди дебатерів (по шість членів у команді), де два учні виконують роль одного гравця;
  • призначити тайм-кіпера;
  • вибрати трьох-п’ять суддів;
  • призначити репортерів для оформлення заміток у шкільну газету;
  • запропонувати частині учнів пропонувати ідеї гравцям команд, яких вони підтримують.

У системі підготовчих занять доцільно використовувати вправи, які ефективно сприяють розвитку та вдосконаленню учнями навичок говоріння, слухання, письма, створюють умови для вільного спілкування, дозволяючи кожному учаснику реалізувати себе.

 Члени клубу виконують вправи, спрямовані на згуртування учнів для кращого взаєморозуміння та плідної роботи в команді. Створення та підтримка товариських стосунків і дружньої атмосфери, усунення психологічного дискомфорту в клубі є запорукою його подальшої успішної роботи. На перших засіданнях клубу краще використовувати вправи, що дозволяють учням познайомитись одне з одним, розповісти про себе та світ своїх захоплень, створити ненапружену атмосферу в роботі.

Наведемо як приклади такі вправи:  

Автопортрет

 Учням пропонують поміркувати та намалювати на папері прості малюнки, які б відбивали їхнє ставлення до таких явищ:

 1. Улюблена музика.

 2. Захоплення.

 3. Улюблений предмет у школі.

4. Улюблений колір.

5. Улюблені речі в кімнаті.

 

Після закінчення роботи діти показують свої малюнки іншим членам мікрогрупи та пояснюють, що означає кожний. Наприкінці заняття малюнки підписують та розвішують у кімнаті, де відбувається заняття.

 На наступних уроках цю вправу можна замінити, запропонувавши учням намалювати й розповісти про свою сім’ю, друзів, їхні сьогоднішні здобутки чи втрати, улюблені страви.

 Гори та долини

У лівій частині аркуша паперу старшокласники ставлять крапку й пишуть дату свого народження, у правій — сьогоднішню дату. Учням пропонують поміркувати про найважливіші події свого життя (хороші та погані). Вони проводять лінію від крапки в лівій частині аркуша до крапки в правій частині. Щодо кожної хорошої події діти проводять лінію вгору, щоби вийшла гора (чим краща та важливіша подія, тим вища «гора»). Щодо кожної поганої події учні малюють лінію донизу. Школярі проставляють дату й назву кожної події. Після створення графіків кожний з учасників пояснює його іншим членам своєї групи. Наприкінці роботи учні обговорюють свою роботу та обмінюються враженнями.

Коло

Учасники вправи стають у коло, повернувшись обличчям один до одного й утворивши таким чином пари. Учням пропонують дізнатися якнайбільше про свого партнера, поставивши йому різноманітні запитання. Після опитування учні повертаються спинами до своїх співрозмовників, утворюючи нові пари. Кожен має розповісти новому партнеру все що дізнався та пам’ятає про свого першого співрозмовника. Після закінчення вправи можна попросити учнів розповісти про будь-кого з учасників гри (друзів, знайомих, однокласників), які були в колі. Запропоновані вправи створюють у групі теплу та доброзичливу обстановку, сприяють підтриманню атмосфери відкритості, зацікавленості та участі.

Надзвичайно велику роль у процесі підготовки до дебатів відіграють вправи, які навчають говорити перед аудиторією, проявляти акторські здібності.

Пропонуємо деякі з них:

Промова

Перед початком виконання вправи вчитель готує невеликі аркуші паперу з написами різних видів промов: промова на останньому/першому дзвонику, промова на відкритті пам’ятника чи магазину, промова перед підписанням важливого документа. На інших аркушах пишуть назви осіб, які будуть виголошувати промову: президент, мер міста, учень, директор, пенсіонер, казковий персонаж. Аркуші з типами промов та промовцями розподіляють на дві окремі групи. Учні, беручи по черзі по одному аркушу з різних груп, отримують завдання виголосити промову певного персонажу.

Ця вправа розвиває риторичні навички та навчає не боятися публічного виступу, долати страх перед аудиторією.

 Кінопроба

У класі імітують знімальний майданчик. Учні самі вигадують назву фільму та його головних героїв. Створені після цього мікрогрупи отримують одну з ролей фільму, а потім обговорюють якості й характер героя своєї ролі. Після закінчення відведеного часу представники від групи виголошують промови, переконуючи режисерів, що саме вони найкраще зіграють запропоновану роль. Режисери уважно слухають промовців, занотовують почуте й виступають з аргументацією свого вибору.

Навчаючи вчусь

Учитель готує картки з фактами, що стосуються теми обговорення. Отримуючи одну із запропонованих карток, учні ознайомлюються з інформацією. Учасники мають поділитися з товаришами отриманою інформацією та дізнатися про факти їхніх повідомлень. Після завершення вправи діти розповідають класу про найцікавіший, на їхню думку, факт, про який вони дізналися від інших.

 Визначення теми майбутньої гри та процес підготовки до неї є надзвичайно важливим. Щоби дебати були результативними та цікавими, тема для дебатування має викликати інтерес, бути актуальною, вільною від незрозумілих та двозначних термінів. Крім того, вона має надавати обом командам однакові можливості для ефективного розвитку аргументів і не надавати переваги жодній зі сторін.

Для збирання ідей за темою краще використовувати метод «мозкового штурму», під час якого на дошці занотовують міркування дітей щодо запропонованої теми. Чим більше ідей пропонують учні, тим повніший та глибший аналіз теми. Учитель заохочує дітей подавати різні ідеї, а також пропонує власні. Зібрані думки комбінують, що робить опрацювання теми ефективнішим. «Мозковий штурм» допомагає визначити загальний напрямок майбутніх дебатів і аргументи, які слід розвивати в подальшій підготовчій роботі.

 Отже, використання дебатів дозволяє розширити поле для самовираження кожного учня, створити умови для засвоєння іноземної мови, формувати такі стосунки між учителем та учнями, які формують у дітей віру в успіх і бажання діяти разом. Вони створюють оптимальні умови для розвитку учня як особистості, стимулюють бажання ще глибше вивчати англійську мову.

 

ЗРАЗКИ ЗАВДАНЬ ДЛЯ ПРОВЕДЕНHЯ ДЕБАТІВ НА УРОКАХ

 

 DEBATE 1

 

An introduction game

 

Getting to know you

 How well do you know your classmates?  Play this game and get to know them better.

 Step one. Find a partner. Tell each other about your hobbies and interests.

(Time three minutes each.)

Step two. Then form a group of four with another pair of partners. Each member of the group introducers his\her partner to the others and tells them something about his\her hobbies and interests.

 (Time two minutes each.)

Questions you must answer

1. Name?

2. Age? Birthday?

3. Where do you live now?

4. Where have you lived before?

5. Why have you moved to this place?

6. Father’s occupation?

7. Mother’s occupation?

8. Brothers and sisters?

9. What subjects do you like?

10. What subjects don’t you like?

11. What do you think of the school (building, teachers, pupils, rules, homework)?

12. Is it easy or hard to change schools?

13. Have you got any hobbies?

14. How much time do you spend on your hobbies?

 

DEBATE 2

 

Why so many one-child families?

  1. Read the text.

Why so many one-child families?

Over half of Ukrainian families have only one child, and around a third have two. Meanwhile every new child takes up more time, and care, affecting parents’ ability to meet their cultural and intellectual requirements and participating in public life. As a result, the desire to have more children recedes to the background. Statistics show that in families with one child relations are less stable than in families with several. Of course, it would be wrong to suggest that all marriages with one child will necessarily end in divorce, while couples with several children are immune. An only child can also get accustomed to being spoilt, which can develop into selfishness. All that is left for the child-oriented parent is the prospect of becoming grandparent. This is merely an opportunity to make the same mistake again. It is true that a grandmother is sometimes the answer to the baby-sitter problem. The large family of five or more is not, however, generally desirable. While it may offer a good upbringing to the children this is only by a sacrifice of the parents. But the theory that parents should always live for their children is absurd. That the child might be an Isaac Newton is true, but the father ’might’ be Johann Sebastian Bach. The conditions must be created that will make a family want to have more children.

2. Express your attitude to the problem.

3. Tell about your family.

4. Is everything exactly so as it is told in the text?

5. Give advantages and disadvantages of one-child and many-child families.

 

 Try to use the following:

  • I have never heard (read) anything like this before…
  • It’s worth telling…
  • I find it…
  • In comparison with…
  • The main difference between… lies in…
  • Summing up…
  • Finally…
  •  

DEBATE 3

The role of women in our society

Tell. Ask. Discuss.

Try to use the following:

  • There’s no doubt about it.
  • I’m afraid you’re wrong (here).
  • One never can tell.

1. Women work side by side with men in industry and agriculture, in the fields of education, culture and art. Speak about some women workers whose work is described in newspapers, magazines and over the radio and shown on TV. Speak about your mother’s work.

2. An English poet wrote many years ago that “a mother is the holiest thing alive”. How do you mark the International Women’s Day which is called “Mothers Holiday” by children?

3. An English proverb says, “A woman’s work is never done”. Your mother works hard, but there is always some more work to be done in the home.

Discuss what you do about the house to give your mother more free time for rest and leisure.

 

DEBADE 4

Interesting jobs

Tell. Ask. Discuss.

 

Try to use the following:  

  • I am afraid it is so.
  • Not likely.
  • Sorry, (I am afraid) I don’t know.

1. Do you know what kind of work your parents do? What can you say about it? Do you want to follow your father’s or your mother’s profession? Why? Have you decided to choose a different profession? Why?

2. What profession may a schoolgirl choose after finishing school if she always helps younger pupils at games or lessons? Do you think she would like to be a teacher? Explain why you think so.

 3. You will do a great thing if you decide now what to do after you finish school. As an English proverb goes, “A good beginning is half the battle”.

 Discuss what will be your main task at school till you leave it. (To teach the subjects in the school programme, to read about the future trade, to try to get professional training at a factory, to take an active part in school life.)

4. Tell the classmate what you would or would not like to be someday a shoemaker, a turner, a pilot, a teacher, a tractor driver, a builder, a fitter, a dressmaker, an engineer. Why?

5. An English proverb says, “A bad workman always blames his tools”. Give example showing how and why some pupils blame their tools. What would you advise them to do? ( To get more practice in doing things, to try to do well what they have to do, to learn how to use different tools, to ask other people to show them how to do something.)

 6. Here is another English proverb “Who likes not his business his business likes not him”. How do you understand this proverb? Does it mean that all jobs should be taken seriously? How does one learn to love a profession? Should you improve your profession skill and work well?

Таким чином, діти, які беруть участь у дебатах, мають можливість підвищити рівень знань з англійської мови, навчатися мистецтва публічного виступу й ораторської майстерності. Дебати є чудовим узагальненням і завершенням кожної теми, яку вивчають на уроці. Дебати — це цікавий для дітей напрямок роботи, ефективний інструмент для розвитку логічного та критичного мислення, культури мовлення, поваги до поглядів опонентів, уміння зосередитися на суті проблеми.

 

Література

 

1. Вишневський О. І. Діяльність учнів на уроці іноземної мови: Посібник для вчителів. — К. : Рад. шк., 1989. — 224 с.

 2.  Маркова А. К., Матис Т. А., Орлов А. Б. Формирование мотивации учения. — М.: Просвещение, 1990. — 192 с.

3.  Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. — К.: А.С.К., 2002. — 192 с.

4.  Ярошенко О. Г. Групова навчальна діяльність школярів: теорія і методика. — К.: Партнер, 1997. — 193 с.

Категорія: Мої файли | Додав: engtea
Переглядів: 945 | Завантажень: 177 | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
avatar